söndag 10 oktober 2010

Möten och jubileum!

Oj vad dom kör med mig här på Smyrna (skämt)!
Redan den 5:e,  kl.10:00 var det ´boardmeeting´. Ganska bra,  men det behövs lite ungt blod med nya idéer och tankar. Jag mötte den unga mannen (som satt t.h. om mig) nere på stan. Han har en IT-utbildning och han verkade vetgirig och samtidigt undrande över mycket. Han skall hjälpa dem här att få igång en hemsida. Bra!
Förresten, nu har dom, här på smyrnas kontor, börjat med en blogg. Titta in på www.smyrnamissionhouse.blogspot.com

Besökte en av våra små skolor i Kandapola, för de barn som aldrig fick en chans i statliga skolan. Nu hjälper vi barn i åldrarna 7-16 år.  Dom sjöng och pratade och trots regn och blåst hade de gått långa vägar för att komma till skolan som är inhyst i Smyrnalokalen på den platsen.


Mat fick de också och en banan. Vilken fest för dem! Läraren var påpasslig och trevlig. Vem är hon, undrar jag. Döm om min förvåning när hon berättar att hon har varit ett fadderbarn, gått ur skolan, gift sig och nu undervisar dessa barn.
 Fr v. Lärare, Liyoni som varit fadderbarn, lärare för småbarn, kvinnan som lagar mat, Job den glade pastorn.
Kommittémöte i fredags - och idag, den 9:e okt. besök i Wellimada där kyrkan hade 25-årsjubiléum. Blomsterarrangemangen var så fina! Oh, så vackert, sa jag. Då kallar de på en kille och säger, han har gjort allt detta, han har varit ett fadderbarn. Så kul att se att de barn som ni faddrar har stöttat nu är ute i samhället och gör olika insatser.
Det blåser - stormar förresten - regnar, usch så kallt, jag går och lägger mig. Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Dessa underbara barn som tycker det är roligt att gå i skolan, och gå långa vägar i regn och blåst för att komma dit. Jämfört med våra svenska barn och ungdomar som många gånger inte vill gå till skolan, det är för jobbigt och man kan inte gå eller cykla dit, även om det bara är några hundra meter. Usch vad vi är bortskämda!!

    SvaraRadera
  2. Så bra, att du träffade en ung kille, som kan hjälpa dem med hemsidan. Jag har varit inne på deras blogg också och det var trevligt. Det är ju bra att de får mer hjälp, nu när de börjat komma igång.
    Det är ju också verkligen roligt, att du får möta före detta fadderbarn, som nu sprider glädjen och engagemanget vidare. Roligt att det går bra för dem och att de nu kan hjälpa andra.Det var ju också kul att en kille gjode så fina blomsterarrangemang.

    SvaraRadera